DE KORTE VERSIE

Er zijn drie manieren om de betaling voor je tekstopdracht af te spreken:

1. Basisidee van Copytaria is waardebepaling achteraf. Jij bepaalt na ontvangst van de tekst wat deze in jouw ogen waard is, en vraagt een factuur voor dit bedrag.
2. Vind je dit eng, vraag dan een offerte vooraf (onderhandelen mag).
3. Heb je een beperkt budget, geef bij je opdracht een plafondprijs. Alleen een schrijver die het voor die prijs wil doen, zal je klus oppakken.

Succes!

 

DE LANGE VERSIE

Wat kost een goede tekst? Tja. Dat wilden we nou net aan de tevreden klant overlaten. Toch lijkt het ons goed om in ieder geval een indicatie te geven. Dit om misverstanden en tijdverlies te voorkomen. Voor 30 euro heb je nu eenmaal geen goede verkoopbrief. En voor een beetje internetsite ben je toch al gauw een paar honderd euro kwijt.

Copytaria werkt met professionele tekstschrijvers, copywriters en redacteuren. Die vragen - afhankelijk van hun vakgebied en specialisatie - tussen de 50 en 200 euro per uur. De lagere tarieven gelden voor eenvoudig redactie- en correctiewerk, terwijl een gerenommeerde en gelouterde reclame-ideeënbedenker voor minder dan 150 euro zijn bed niet uit komt.

ALLE WAAR NAAR ZIJN GELD

Het systeem van Copytaria komt er op neer dat je voor het geleverde tekstwerk achteraf betaalt wat je het werk waard vindt. Hoe dat in de praktijk precies uitpakt, moet zich in aanvang waarschijnlijk een beetje 'zetten' maar zal uiteindelijk leiden tot een realistische waardering van de tekstschrijvers én van de klanten. Als je een schrijver te weinig betaalt, zal hij niet akkoord gaan met gebruik van de tekst, of het geld knarsentandend incasseren en nooit meer een vervolgopdracht van je aannemen. Ben je tevreden en betaal je hem genoeg of méér dan hij gehoopt had, dan gaat hij een volgend keer trappelend van ongeduld en vol motivatie weer voor je aan de slag. Bovendien zal hij je dan een glanzende waardering geven, waardoor je bij een volgende klus meer en betere tekstschrijvers aan zult trekken.

Je kunt eventueel een plafondprijs aangeven. Het is eigenlijk niet in de geest van Copytaria, maar we willen teleurstellingen voorkomen. Als je voor een bepaalde tekst een maximaal budget hebt en je vermoedt dat dit tamelijk laag is, dan is het slim dit aan te geven. Je voorkomt daarmee dat je ranking schade oploopt door teleurgestelde schrijvers, die achteraf de betaling te laag vinden. Met een plafondprijs weet iedereen waar hij aan toe is. Wie het niet genoeg vindt, is vrij om de klus links te laten liggen.

Nieuw! Offerte vooraf toegestaan! In de praktijk blijkt dat sommige opdrachtgevers de verantwoordelijkheid voor de prijsbepaling er gewoon niet bij willen hebben. Die willen een offerte vooraf. Tja, en wie zijn wij dan om principieel vast te houden aan 'waardebepaling achteraf'? De klant is koning, nietwaar? Je mag dus bij het verstrekken van de opdracht de schrijver die het eerst reageerde om een offerte vragen. Kom je er met deze schrijver niet uit? Zet dan je opdracht opnieuw uit bij meerdere schrijvers of een hele categorie, en vermeld dit keer een plafondprijs. Dan weet je zeker dat er alleen schrijvers reageren die daarmee kunnen leven.

Enfin, we hadden wat prijsindicaties beloofd. Hieronder een ureninschatting voor verschillende tekstproducten. Je kunt zelf vast ook wel een beetje bedenken hoeveel tijd het kost om jouw opdracht te schrijven. Lees je er aan af dat een heel goede schrijver er echt veel tijd in gestoken heeft? Of is de tekst redelijk maar sla je niet steil achterover? Breng je waardering tot uitdrukking in je beloning. Een paar voorbeelden:

Motiverende verkoopbrief aan klanten of prospects, met een kopregel, een heldere uitleg van jouw aanbod en de juiste oproepren tot actie. Reken op twee tot vier uur (100 - 600 euro).

Retailadvertentie: een kort tekstje dat je product of dienst in een regel of vijf à tien helder beschrijft, met een originele, authentieke en pakkende kopregel. Je kunt eventueel ook vragen om twee of drie verschillende ingangen, zodat je kunt kiezen: één tot vier uur (50-600 euro)

Internetsite met zowel voor bezoekers als zoekmachines geschreven teksten, paginatitels en metatags voor homepage, vervolgpagina's en contactpagina. Hoeveel tijd dit kost, ligt natuurlijk erg aan het formaat van de site en de complexiteit van het onderwerp. Voor een niet al te complexe site moet je toch op - pak hem beet - vier tot acht uur rekenen (200 - 1200 euro). Complexere sites kunnen oplopen tot een veelvoud hiervan.

Brochure of folder... tja, net als bij de internetsite is er nauwelijks iets stelligs van te zeggen. Je heb heel ingewikkelde brochures van 20 dichtbeschreven pagina's, en simpele dubbelgevouwen foldertjes op A5-formaat. Ook hier geldt weer een bandbreedte van vier uur tot wel een paar volle werkdagen.

Bij een grote klus begin je met een proeftekst, om te voorkomen dat iedereen voor niks bezig is. Bijvoorbeeld met een paar pagina's of een enkel hoofdstuk. Als je het resultaat binnen krijgt, kun je daar eerst maar eens een startprijs voor bieden. Dus wat je voor de geboden kwaliteit in ieder geval wilt betalen. Gaat de schrijver akkoord met die prijs, dan mag hij aan het werk. Als het eindresultaat erg goed is, en op tijd, dan kun je altijd nog een bonus bieden.

Overigens word ook jij als klant (anoniem!) gewaardeerd, want de schrijvers die voor jou schreven kunnen achteraf aangeven hoe tevreden ze waren met de briefing, de samenwerking en de betaling. Je begrijpt dat een lage waardering het lastiger maakt een volgende keer een goede schrijver te strikken. Als je zelf kwaliteit levert én kwaliteit achteraf weet te waarderen, kun je bij vervolgopdrachten nóg meer kwaliteit verwachten.

 

 

 

Login
REGISTREER